عوامل مؤثر در برق گرفتگی

شرایط نرمال برق

۱- سیم نول معمولا در ابتدای مسیر به زمین وصل است ولذا در این شرایط اختلاف ولتاژی با زمین نداشته و خطرناک نیست.

۲- هر سیم فاز نسبت به زمین (نول) دارای اختلاف ولتاژ حدود ۲۲۰ ولت است و اختلاف ولتاژ هر دو فاز نسبت به یکدیگر ۳۸۰ ولت است.

خطر!

با اتصال سیم‌های دارای اختلاف ولتاژ به بدن (فاز-نول، فاز-زمین، فاز-فاز) جریانی از بدن انسان می‌گذرد که از طرق مختلف بر اعضاء بدن تأثیر دارد.

دلیل برق گرفتگی

۱- تماس با سیم فاز مدار برقدار و زمین (جریان برق از یک نقطه به بدن وارد و از نقطه دیگر به زمین تخلیه می‌شود).

۲- تماس با سیم نول ( یا سیم خنثی ) در شرایط عدم تعادل بار فازها.

۳ـ تماس با بدنه هادی ( بدنه فلزی ) دستگاه‌های که دارای اتصال بدنه نباشند و ایجاد ولتاژهای تماسی نماید.

۴ـ تخلیه بار الکتریکی ذخیره شده از دستگاه‌های برقی در موقع خاموش بودن دستگاه ( اثرات خازنی ) مانند تماس با خازن‌ها و سرکابل‌ها پس از قطع برق.

۵ـ ایجاد اختلاف پتانسیل بین دو پا در شرایط اتصالی فاز با زمین یا تخلیه جریان به زمین بر اثر رعد و برق یعنی ایجاد ولتاژ گامی.

۶- الکتریسیته ساکن

۷ـ رعد و برق

شدت جریان الکتریکی

براساس استاندارد انگلستان (سال ۱۹۸۴ ) مقدار شدت جریان بدون خطر برای انسان درفرکانس های ۵۰ تا ۶۰ هرتز درحدود ۱۰ میلی آمپر و مقدار جریانی که باعث برق گرفتگی و مرگ می‌شود برابر ۲۵ میلی آمپر است مقدار این شدت جریان در برق مستقیم ۵۰ میلی آمپر می‌باشد.

مقاومت بدن انسان

بدن انسان مقاومت الکتریکی دارد که مقدار آن برای افراد مختلف متفاوت است. بیشترین مقاومت بدن در برابر عبور جریان الکتریکی به‌وسیله پوست ایجاد می‌شود و یک مقاومت داخلی نیز وجود دارد. مجموع این دو مقاومت به عوامل زیر بستگی دارد:

۱ـ خستگی

۲ـ میزان تعریق

۳ـ سن

۴ـ سطح تماس

۵ـ زمان تماس

۶ـ محل تماس

۷ـ مقدار شدت جریان

۸ـ زمان تأثیر عبور جریان

طبق تحقیقات بدست آمده ، مقاومت بدن انسان در برابر ولتاژ فشار قوی حدود ۱۰۰۰ اهم و در برابر ولتاژهای فشار ضعیف حدود ۳۵۰۰ اهم و در برابر جریان دائم یا مستقیم حدود ۴۵۰۰ اهم تخمین می‌زنند.

 

برای مشاهده رزومه مدرس کلیک کنید

طراحی و پشتیبانی : وبونیکس