هواکش چیست و چند نوع است؟

تعریف هواکش

عامل اصلی تصفیه کننده هوا را فیلتر و مجموعه فیلتر با محفظه آن و ضمائم دیگر را اصطلاحاً هواکش می نامیم. با توجه به مشخصات فنی موتور ها، هواکش های مختلف برای تصفیه هوای مورد نیاز آن‌ها ساخته می شوند. شرایط مختلف اقلیمی نیز بایستی در ساخت هواکش ها در نظر گرفته شود. انواع مختلف هواکش‌های مرطوب، روغنی، خشک و سیکلون به عنوان پیش تصفیه و هواکش‌های ترکیبی برای موتور‌های مختلف و شرایط متفاوت ساخته می شوند.

آیا گرد و غبار و آلودگی هوا به قدری مهم است که بایستی هواکش های مختلف ساخته شود؟

بله- هوا را از نظر آلودگی می توان به محیط کم گرد و غبار ، محیط با گرد و غبار متوسط و محیط با گرد و غبار زیاد تقسیم نمود.

کدام هواکش‌ها برای هر یک از شرایط محیطی فوق پیشنهاد می شوند؟

نمی‌توان تقسیم بندی دقیقی در این مورد انجام داد ولی برای شرایط مختلف ، هواکش‌های زیر را توصیه می کند:

محیط‌های کم گرد و غبار- هواکش‌های مرطوب

محیط‌های پر گرد و غبار- هواکش‌های ترکیبی:

  • هواکش‌های روغنی با سیکلون
  • هواکش‌های پیکو سیکلونی

هواکش‌های مرطوب

در این نوع هواکش، عامل تصفیه کننده هوا (المنت تصفیه) و محفظه ای که فیلتر در آن قرار دارد آغشته به روغن است. روغن این هواکش ها می تواند ثابت یا قابل تعویض باشد. در انواعی که روغن در آن عوض می شود، فیلتر را شستشو می دهند. این نوع فیلتر ها بیشتر در جهان سوم و یا در مواقعی که فیلتر قابل تعویض به راحتی در دسترس نباشد، مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه تقریباً منسوخ شده است.

عامل تصفیه کننده هوا در هواکش‌های مرطوب از چه موادی است؟

عامل تصفیه در هواکش های مرطوب دارای تنوع بسیاری است. به نسبت شرایط فنی مورد انتظار، فیلتر می تواند از الیاف گیاهی، مواد اسفنجی- توری های بافته شده فلزی و یا از نسوج مواد بافته نشده باشد.

چه موقعی می‌بایستی فیلتر هواکش مرطوب عوض شود؟

زمانی که سطح بیرونی ( خارجی) فیلتر گرد و غبار قابل رویت جمع شده باشد.

فیلتر هواکش مرطوب را چگونه تمیز می کنند؟

در انواع قابل شستشو بایستی قسمت داخلی یا تمام فیلتر را با گازوئیل شست. نکته قابل توجه آنکه فیلتر های ساخته شده از الیاف گیاهی نبایستی با محلول های قلیایی گرم، بخار یا بنزین شسته شوند.

فیلتر هواکش مرطوب پس از شسته شدن چگونه برا ی مصرف مجدد آماده می شوند؟

ابتدا بایستی فیلتر را تکان دادن یا به وسیله هوای فشرده خشک کرد و توجه داشته باشید که فشار هوای مورد نیاز برای خشک کردن فیلتر نبایستی از ۵ اتمسفر بیشتر باشد، سپس بایستی سطوح خارجی فیلتر را بطور یکنواخت به روغن آغشته نمود یا آن‌که فیلتر را در روغن غوطه ور کرده و سپس قطرات اضافی روغن را با تکان دادن فیلتر گرفت.

چگونه می توان تشخیص داد که فیلتر کثیف باعث کم قدرت شدن موتور می شود؟

با برداشتن موقت فیلتر هوا، قدرت موتور یا دور آن بیشتر می شود. در این صورت فیلتر کثیف شده بایستی تمیز شسته و یا عوض شود. ( این آزمایش را برای فیلتر های هوای کاغذی نیز می توان انجام داد.)

فیلتر هواکش خشک کاغذی چگونه کار می کند؟

المنت تصفیه کننده عبارت است از کاغذی که از الیاف مخصوص تهیه شده و به صورت پلیسه ( فرم های ژئومتریک متفاوت) در هواکش های پیکو مصرف می شوند. هوای مکیده شده از اطراف فیلتر داخلی که اغلب با مانتوی محافظ مشبک فلزی محافظت می شود، عبور می نماید. ذرات گرد و غبار در سطح خارجی فیلتر و در بین پیلسه ها جمع می شود و هوای تصفیه شده از داخل لوله مرکزی هواکش به کاربراتور در موتور های دیزل مستقیماً به موتور هدایت می شود.

چه موقعی باید فیلتر هوا را تعویض کرد؟

می توان طبق توصیه سازنده موتور پس از طی مسافت معینی، اقدام به تعویض فیلتر نمود. در غیر این صورت، چنانچه قدرت موتور کاهش یافت یا میزان مصرف سوخت (گازوئیل) افزایش یافت بایستی فیلتر را عوض نمود. در وسائط نقلیه سنگین جاده ای، معمولاً علائم هشدار دهنده ای مثل نوار رنگی، زنگ خطر، عقربه و غیره برای آگاه ساختن راننده از کثیف شدن فیلتر هوا، پیش بینی شده است.

آیا می توان فیلتر هوا را تمیز نمود؟ در صورت امکان به چه طریق؟

در اتومبیل ها با وجود اینکه مطمئن ترین، ساده ترین و بدون خطر ترین راه، تعویض فیلتر هوا می باشد، چنانچه در شرایطی دسترسی به فیلتر وجود نداشت باشد، می توان فیلتر هوا را به سه طریق تمیز نمود:

  • با زدن ضربه به سر فیلتر توسط دست یا تایر اتومبیل
  • با دمیدن هوای فشرده با حداکثر۵ اتمسفر فشار از داخل به خارج
  • شستشوی فیلتر با آب نیم گرم و مقداری مواد شوینده بدون کف( ۲۰ گرم ماده شوینده در ۱۰ لیتر آب)

( فیلتر هوا را پس از شستشو بایستی خشک کرده و با تاباندن نور لامپ از سالم بودن کاغذ فیلتر اطمینان کامل حاصل نمود. در صورت مشاهده نمودن کوچکترین سوراخ یا پارگی در فیلتر از مصرف آن جداً بایستی خودداری کرد.)

در موقع تمیز ردن فیلتر چرا بایستی از هر گونه صدمه به فیلتر حتی در قسمت آب بندی آن جلوگیری نمود؟

اکثر موتورها هوای مورد نیاز موتور به وسیله مکش از خارج فیلتر بطرف داخل جریان می‌یابد. بنابر این در اثر صدمه دیدن کاغذ فیلتر یا دو سر فیلتر یا فرسودگی واشر لاستیکی آب بندی، هوای آلوده وارد موتور شده و موجب کاهش عمر مفید موتور می گردد. به همین دلیل فیلتر هوای نو را بایستی در کارتن نگهداری نمود و نباید در آن را معرض گرد و خاک یا در جعبه ابزار و نزدیک قطعات سنگین قرار داد.

چرا بایستی از واشرهای آب بندی فیلتر مراقبت نمود؟

همان‌طور که می‌دانید فرسایش لاستیک اتومبیل‌ها تنها در اثر اصطکاک با جاده نیست بلکه حرارت ایجاد شده از این اصطکاک در فرسوده ساختن لاستیک تاثیر فراوانی دارد. واشر های لاستیکی فیلتر ها نیز به مرور زمان با گرم سرد شدن مکرر، به حالت پوکی در می آیند. ضمن اینکه امکان عبور هوای آلوده به داخل موتور وجود دارد، در اثر جریان هوا ممکن است قطعاتی از لاستی واشر نیز نده شده و به داخل موتور کشیده شود که موجب خسارت فراوان موتور خواهد شد.

چه نکات دیگری را بایستی در مراقبت از فیلترها در نظر داشت؟

تمام قسمت‌هایی که هوا را به داخل موتور هدایت می‌کنند، بایستی آب بندی مطلق باشند. بست های لوله خرطومی و شیلنگ ها بایستی محکم شوند و قسمت های لاستیکی صدمه دیده را باید عوض کرد.

چرا هواکش‌های تریلی دارای لوله بلندی است که هوا را از بالای سقف اتاق راننده می مکد؟

گرد و غبار موجود در محیط اطراف یک وسیله نقلیه سنگین در حال کار را می توان به سه درجه طبقه بندی نمود:

۱- کف جاده و گوشه های وسیله نقلیه: محیط با گرد و غبار زیاد( نزدیک تایر)

۲- حد فاصل کف جاده تا سقف: محیط با گرد و غبار متوسط اطاق راننده

۳- بالاتر از ارتفاع ۲ متری: محیط با گرد و غبار کم سطح زمین

لوله بلند هواکش تریلی ها نیز به همین منظور طراحی شده اند، تا هوای مورد نیاز موتور را بتوانند از محیطی با آلودگی کمتر دریافت کنند.

به کمک فیلتر‌ها تا چه درجه ای از تصفیه هوا می‌توان دست یافت؟

دانش صنعت فیلتر در جهان و ایران،امروزه به حدی رسیده است که تصفیه هوا به کمک فیلتر‌های گوناگون و ساخت آنها، قریب به صد در صد امکان پذیر می‌باشد.

 

برای مشاهده رزومه مدرس کلیک کنید

طراحی و پشتیبانی : وبونیکس