الکترود جوشکاری،جوشان یا آرام؟

چندین سال پیش بود که برای نخستین بار این پرسش برایم پیش آمد که نوع فولاد الکترود جوشکاری از لحاظ روش اکسیژن زدایی چه باید باشد؟ به عبارت دیگر جوشان یا آرام و نیمه آرام؟

با توجه به جالب بودن موضوع و ارتباطش به مباحث دوره، این پرسش را بصورت یک اسلاید در بخش ۱٫۲ دوره IWE که اول دوره بود مطرح کردم ( از سال ۸۷) چون در انجا در مورد انواع فولاد آرام و نیمه آرام و جوشان بحث می شد و ویژگی های هر یک و اهمیت آنها در جوشکاری بیان می گردید؛ و از فراگیران خواستم در مورد پاسخش فکر کنند. جالب اینکه در پایان دوره گفته می شد که در مورد پاسخ، اتفاق نظر حتی بین مدرسان دوره وجود ندارد.

در زیر نشانی ۳ مرجعی را که توانسته ام برای پاسخ به این پرسش بیابم، آورده ام. گفتنی است IS:2879 که در مرجع اول به آن اشاره شده نشان دهنده استاندارد ملی هند (Indian Standard) است.
در پرس و جویی که انجام دادم یکی از تولید کنندگان داخلی این ادعا را داشت که اکثر سازندگان داخلی به دلایل برخی محدودیتهای فنی قادر به استفاده از فولاد جوشان برای تولید مغزی الکترود نیستند چون در فرآیند کشش مفتول دچار مشکل می شوند. به همین دلیل از فولادهای نیمه آرام استفاده می کنند اما ۴ Ref. که نتایج آنالیز مغزی الکترود ۷۰۱۸ سه برند خارجی و سه برند ایرانی را نشان می دهد (نام برندهای ایرانی را حذف کرده ام) این ادعا را تایید نمی کند. ( این آنالیز در یک مرکز پژوهشی معتبر به انجام رسیده است)

Ref.2) AWS Jefferson’s Welding Encyclopedia, Edited by Robert L. O’Brien, AWS publications, 1997, p. 149

 

Ref.3) JIS G 3503

 

Ref.4

 

نویسنده: آقای مهندس کامران خداپرستی

طراحی و پشتیبانی : وبونیکس